An Activity diagram is a form of UML, it is a flow chart that allows for way more complexity. With activity diagrams you can show ongoing processes at the same time, time event etc, which a normal flow chart can’t.

Notations

1. Initial state

Dit representeert waar je de ā€œFlowā€ opstart, aanzet of begint. Hieruit ga je alles herleiden. Het is gewoon een zwarte circel.

img

2. Action or Activity State

Dit is hoe je een actie doet, een uitvoering van een actie door objecten, of een actie uitvoeren op objecten. Eigenlijk gewoon elk soort event doe je zo.

img

3. Action Flow or Control flows

Een actie flow of controle flow is een pijl die aangeeft wat er na elkaar gebeurt. Dit is vergelijkbaar met flow charts. Een Actie kan meerdere input en output Action Flows hebben.

img

4. Decision node and Branching

img

Wanneer we een keuze willen maken om te weten wat er gaat gebeuren hebben we daar een Decision Node voor, dit is vergelijkbaar met hoe een IF statement werkt in programmeren. De uitgaande pijlen kan je een label geven om aan te geven wat de condities zijn. een Decision node heet altijd 2+ uitgaande pijlen.

img

In dit voorbeeld zien we dat we naar rechts gaan als het nummer een Even getal is, en dat we naar beneden gaan bij een oneven getal.

5. Guard

img

een Guard is een splitsing vergelijkbaar met een Decision node, maar bij een Guard geef je aan met text wat voor flow het is, terwijl een Decision node het antwoord geeft op de vraag.

6. Fork

img

een Vork / Fork wordt gebruikt om 2 activiteiten die tegelijk gebeuren aan te geven. Hiermee kan je bijvoorbeeld Threads aangeven in je code.

7. Join

img

Een join voegt 2 Threads die gemaakt zijn met de Fork samen wanneer ze bijde klaar zijn.

8. Merge or Merge Event

img

Een merge voegt 2 flows samen, wanneer je bijvoorbeeld een Decision Node hebt gebruikt maar na een bepaalde tijd het weer samen moet komen omdat ze weer het zelfde moeten gaan doen.

9. Swimlanes

img

swimlanes zijn er voor het grouperen van vergelijkbare acties. je kan ze horizontaal en vertikaal gebruiken. Het is niet verplicht om swimlanes te gebruiken, maar je diagram wordt er meestal wel overzichtelijker van. Net zoals een functie in a programma is het niet nodig, maar wel aangeraden.

10. Time Event

img

Een time event geeft aan dat de flow tijdelijk stopt. Dit is bijvoorbeeld voor tasks die niet direct klaar zijn maar langer kunnen duren.

11. Final State or End State

img

Dit is het einde van je flow.

Nawoord

Op Geekforgeeks is er meer informatie, tips & tricks over het maken van een Activity diagram.

Go visit my friend Thomas his article for more info on this subject.

Source: Geekforgeeks