Waarom SMART?

Door het stellen van leerdoelen krijg je meer focus en richting in je leerproces en weet je precies wat je wilt bereiken, hoe je dit gaat doen en wanneer je dit hebt bereikt. 

SMART doelen stellen is een effectieve methode om doelen op te stellen dat het je helpt om je doelen concreet, haalbaar en meetbaar te maken. Door je leerdoelen SMART te formuleren, weet je precies wat je wilt bereiken, hoe je dit gaat doen en wanneer je dit hebt bereikt. Dit zorgt voor focus en richting in je leerproces en maakt het makkelijker om je doelen te behalen.

Wat is SMART?

De term SMART wordt vaak gebruikt om doelen en acties concreet te maken zodat voor jou en voor anderen duidelijk is wat het doel of die actie nu precies inhoudt.

In het filmpje van Randstad hieronder, wordt aan de hand van een voorbeeld uitgelegd hoe je doelen en acties SMART kunt maken.

Als je zelf leerdoelen wilt stellen, kun je het volgende stappenplan volgen:

  1. Wees Specifiek: maak je leerdoel zo nauwkeurig mogelijk door de W-vragen te beantwoorden: wie, wat, waar, waarom en wanneer?
  2. Zorg dat je leerdoel Meetbaar is, zodat je kunt bepalen of het doel behaald is of niet.
  3. Zorg dat je leerdoel Acceptabel is, zodat je er alles aan wilt doen om het doel te bereiken en wordt gesteund door je omgeving.
  4. Zorg dat je leerdoel Realistisch is, maar wel een uitdaging voor jezelf bevat.
  5. Maak je leerdoel Tijdsgebonden door een start- en eindtijd aan te geven.

Voorbeeld

Ik wil voor de volgende periode begint mijn eigen Minecraft mod gemaakt hebben met de programmeertaal Java. Dit wil ik omdat ik dan Java goed genoeg heb geleerd op een leuke manier voor basis niveau, en omdat ik dan in mijn vrije tijd ook motivatie heb om verder te leren.

Summary

To make your learning goals clear and achievable, we use the SMART method. SMART stands for Specific, Measurable, Acceptable, Realistic and Time-bound.

  1. Specific: Make sure that your goal is concrete and describe exactly what you want to improve.

    • Example: Instead of “better communicating,” you formulate: “I want to communicate more clearly by asking for feedback after each presentation.”
  2. Measurable: Your goal must be measurable, so that you can determine when you have achieved it.

    • Example: Add a measurable aspect, such as “I want to ask for feedback from the client at least once per project.”
  3. Acceptable: The goal must be achievable for you within this project and this period. Consider what you can achieve with a reasonable effort.

    • Example: Choose goals that you really want to improve and that fit the available timeframe.
    • Or: Choose skills that you still want to improve further, for example because that fits well with your role as… evaluator, scrum master, discussion leader etc.
  4. Realistic: Formulate a goal that fits within your education and the required skills. Aim for improvement, but do not make the goal too ambitious.

    • Example: “I want to collaborate better” becomes more realistic by saying: “I want to actively listen during every team meeting and contribute at least once.”
  5. Time-bound: Specify within which period you want to achieve the goal. This helps to evaluate your progress.

    • Example: “Within the next six weeks, I want to receive feedback on my contribution at every team meeting.”